1. Comenta la font
- Es tracta d’un mapa de Catalunya amb les divisions administratives comarcals. Les indústries de begudes estan representades per mitjà de punts a l’interior de cada comarca. - La font és el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, i l’any, el 2016. (0’25)
-Tot i que hi ha indústries de begudes en moltes comarques, les zones on es localitza un nombre més gran d’indústries coincideix amb la situació de les principals àrees de producció de vins i caves com són l’Alt Empordà, l’Alt i el Baix Penedès i el Priorat. (0’75)
2.Definiu els termes (1 punt)
Valor afegit
Augment del valor que experimenta un producte en transformar-se al llarg del procés de producció. (0’5)
Logística.
En l'àmbit empresarial, la logística cobreix la gestió i la planificació de les activitats dels departaments de compres, producció, transport, emmagatzematge, manteniment i distribució
3.Esmenteu els tipus d’indústries de begudes que hi ha a Catalunya i expliqueu les causes de la distribució geogràfica que presenten.[1,5 punts]
El sector de les indústries de begudes agrupa una gran diversitat d’empreses entre les quals es diferencien les de begudes alcohòliques (vins, caves, cerveses o licors) de les no alcohòliques (aigua, refrescs, sucs de fruita entre d'altres). (0,5)
Com en molts altres sectors de l’agroindústria la localització tendeix a situar-se en les àrees on es produeix la matèria primera que serà transformada i en aquest cas embotellada, com seria el cas de la producció de vins i caves, que com s’observa al mapa se situen en les zones vitivinícoles del Penedès, el Priorat o l’Empordà. També les plantes productores d’aigua embotellada se situen prop de les fonts o deus d’aigua, com els embotelladors de sucs de fruita en les àrees de producció fructícola. (0,5)
Un altre tipus de localització respon a aquelles empreses productores de begudes que no depenen directament d’un producte agrícola com a matèria primera, com seria el cas de molts tipus de refrescs i que tendeixen a situar-se prop d’on se situen els grans mercats de consumidors. En el cas de Catalunya a l’àrea metropolitana i en les àrees urbanes de les principals ciutats. (0,5)
4.Exposeu els objectius essencials de la política agrícola comuna (PAC).
- Garantir un nivell de vida adequat per als pagesos així com una producció viable d’aliments. Augmentar la productivitat de l’agricultura perquè sigui competitiva en els mercats internacionals i proporcionar als consumidors una oferta d’aliments estable, segura i a preus assequibles. (0,5)
- Afavorir un desenvolupament equilibrat de les zones rurals. Desenvolupar la indústria agroalimentària, la capdavantera del sector industrial espanyol, per tal d’augmentar el valor afegit dels productes agraris i forestals. (0,5)
- Millorar el medi ambient i l'entorn rural, i també la qualitat de vida i diversificació econòmica a les zones rurals, en un context de canvi climàtic. Garantir la gestió dels recursos naturals. (0,5)