Indústries de begudes a Catalunya


1. Comenta la font
-  Es  tracta  d’un  mapa  de  Catalunya  amb  les  divisions  administratives  comarcals.  Les  indústries  de  begudes  estan  representades  per  mitjà  de  punts  a  l’interior  de  cada  comarca. -  La  font  és  el  Departament  d’Agricultura,  Ramaderia,  Pesca  i  Alimentació,  i  l’any,  el  2016.  (0’25) 
-Tot i que hi ha indústries de begudes en moltes comarques, les zones on es localitza un nombre  més  gran  d’indústries  coincideix  amb  la  situació  de  les  principals  àrees  de  producció de vins i caves com són l’Alt Empordà, l’Alt i el Baix Penedès i el Priorat. (0’75) 


2.Definiu els termes (1 punt)

Valor afegit
Augment  del  valor  que  experimenta  un  producte  en  transformar-se  al  llarg  del procés de producció. (0’5)

Logística.
En  l'àmbit  empresarial,  la  logística  cobreix  la  gestió  i  la  planificació  de  les  activitats   dels  departaments   de   compres,   producció,   transport,   emmagatzematge,   manteniment i distribució



3.Esmenteu els tipus d’indústries de begudes que hi ha a Catalunya i expliqueu les causes de la distribució geogràfica que presenten.[1,5 punts]

El sector de les indústries de begudes agrupa una gran diversitat d’empreses entre les quals  es  diferencien  les  de  begudes  alcohòliques  (vins,  caves,  cerveses o  licors)  de  les  no alcohòliques (aigua, refrescs, sucs de fruita entre d'altres). (0,5) 

Com  en  molts  altres  sectors  de  l’agroindústria  la  localització  tendeix  a  situar-se  en  les  àrees  on  es  produeix  la  matèria  primera  que  serà  transformada  i  en  aquest  cas  embotellada,  com  seria  el  cas  de  la  producció  de  vins  i  caves,  que  com  s’observa  al  mapa se situen en les zones vitivinícoles del Penedès, el Priorat o l’Empordà. També les plantes productores d’aigua embotellada se situen prop de les fonts o deus d’aigua, com els embotelladors de sucs de fruita en les àrees de producció fructícola. (0,5) 

Un  altre  tipus  de  localització  respon  a  aquelles  empreses  productores  de  begudes  que  no depenen directament d’un producte agrícola com a matèria primera, com seria el cas de  molts  tipus  de  refrescs  i  que  tendeixen  a  situar-se  prop  d’on  se  situen  els  grans  mercats  de  consumidors.  En  el  cas  de  Catalunya  a  l’àrea  metropolitana  i  en  les  àrees  urbanes de les principals ciutats. (0,5) 

4.Exposeu els objectius essencials de la política agrícola comuna (PAC).

-  Garantir  un  nivell  de  vida  adequat  per  als  pagesos  així  com  una  producció  viable  d’aliments.  Augmentar  la  productivitat  de  l’agricultura  perquè  sigui  competitiva  en  els  mercats  internacionals  i  proporcionar  als  consumidors  una  oferta  d’aliments  estable,  segura i a preus assequibles. (0,5) 

- Afavorir un desenvolupament equilibrat de les zones rurals. Desenvolupar la indústria agroalimentària, la capdavantera del sector industrial espanyol, per tal d’augmentar el valor afegit dels productes agraris i forestals. (0,5)

 -  Millorar el medi ambient i l'entorn rural, i també la qualitat de vida i diversificació econòmica a les zones rurals, en un context de canvi climàtic. Garantir la gestió dels recursos naturals. (0,5)