7. Efecte hivernacle






Gràfic sobre les emissions de gasos hivernacle  En  aquest  exercici  es  proposa  la  verificació  dels  objectius  terminals    3,  5  i  40  que  es  corresponen  amb  els  blocs  de  continguts  conceptuals  1.1,  1.3  i  1.5  i  amb  els  blocs  de  continguts  procedimentals  1.6,  2.1  i  2.5,  del  currículum  de  Geografia.  També  l’exercici  vol  verificar  els  aprenentatges  referits  al  punt  1  del  document  de  concreció  del  currículum:  el medi  físic  com  a  escenari  de  les  activitats  humanes,  en  concret  l’apartat:  els  principals  desequilibris mediambientals del món actual i també aprenentatges corresponents al punt 2 del  document  de  concreció  del  currículum:  El  medi  físic  com  a  recurs  per  a  les  activitats  humanes, pel que fa a l’apartat: l’impacte ambiental de les activitats humanes. L’exercici es valorarà globalment a raó de 5 punts, que han de ser distribuïts de la manera següent: 


1.Descriviu la informació que proporciona el gràfic. [1 punt]

El gràfic mostra l’evolució de les emissions totals a Catalunya dels gasos d’efecte hivernacle (en kt CO2), pel període 1990-2006. També s’indica la variació respecte un any base. La informació la aporta el Departament de Medi Ambient i Habitatge. (0,5) S’observa  un  progressiu  increment  de  les  emissions  fins  l’any  2005.  Tot  seguit  l’any  2006  presenta un lleu descens de les emissions. (0,5) 2) [1,5 punts] 

2.Esmenteu  les  fonts  d’energia  que  més  contribueixen  a  les  emissions  de  gasos  d’efecte  d’hivernacle.  Expliqueu  breument  què  és  i  on  es  forma el  boirum  (boira contaminant o smog).  [1,5 punts]

Les  fonts  d’energia  que  més  contribueixen  a  les  emissions  de  gasos  hivernacle  són  els  combustibles fòssils: el carbó, el petroli i el gas natural, especialment els dos primers. (0,5) 

La  boira  contaminant  o  smog  és  un  núvol  amb  una  alta  concentració  d’aerosols  (partícules  procedents  de  la  combustió  d’hidrocarburs:  carbó,  gasoli,  benzines entre d'altres.)  produïdes  per  la  indústria,  les  calefaccions  domèstiques  i  sobretot  actualment  a  les  grans  ciutats,  pels  vehicles a motor. (0,5)  

Digueu dos tipus d’energies alternatives amb bones possibi-litats d’expansió a Catalunya.
*Es valorarà molt positivament que l’alumnat distingeixi entre l’smog industrial produït per la combustió de carbó de l’smog fotoquímic de les grans ciutats i provocat pels vehicles. Dues energies alternatives que tinguin possibilitats reals d’expansió a Catalunya, per exemple: la solar, i l’eòlica i en menor grau la biomassa. (0,5 punts) 

3.Exposeu  les  característiques  del  canvi  climàtic  global  d’acord  amb  l’esquema següent:

a)Què és l’efecte d’hivernacle? Quins gasos el produeixen?

L'efecte hivernacle és un fenomen natural de l'atmosfera, on una sèrie de gasos, sobretot el vapor d’aigua i el diòxid de carboni, absorbeixen una part de la radiació infraroja procedent de la Terra. Aquest fenomen permet que la temperatura del planeta sigui apta per a la vida. Però  l’excés  de  concentració  de  diòxid  de  carboni(CO2),  producte  principalment  de  la  combustió  de  combustibles  fòssils,  i  altres  gasos,  provoquen  una  acumulació  més  gran  de  calor  en  l’atmosfera  que  comporta  un  augment  global  de  la  temperatura  i  el  reescalfament  del planeta.  (0,5) 

Els gasos que contribueixen a l'efecte d'hivernacle són sobretot el diòxid de carboni (CO2) i el  vapor  d’aigua. També d'altres  gasos  com  el  metà,  l’òxid  nitrós,  l’ozó,  els  hidrofluorocarburs o gasos CFC entre d'altres  (0,25) 

b)Quines activitats humanes contribueixen a incrementar l’efecte d’hivernacle?

Les  activitats  humanes  provoquen  un  augment  de  gasos  hivernacle  amb  la  crema  de  combustibles  fòssils  derivada  de  l’activitat  industrial,  de  transport  i  dels  automòbils,  que  desprenen  grans  quantitats  de  diòxid  de  carboni  i  òxid  de  nitrogen.  La  desforestació  i  els  incendis contribueixen a aquest fenomen. Les activitats agrícoles i ramaderes generen metà, producte de la descomposició de la matèria orgànica. Alguns processos industrials generen hidrofluorocarburs, etc. (0,5 punts) 

c)Quines són les conseqüències principals del canvi climàtic? 
Un augment de la temperatura mitjana global, que repercutiria en el desglaç de les geleres de  muntanya  i  dels  casquets  polars,  fet  que  comportaria  l’elevació  del  nivell  del  mar  que  inundaria zones costaneres avui densament poblades. La  modificació  del  règim  de  temperatures  i  precipitacions  a  moltes  regions  del  món.  Es  probable que  fenòmens com temperatures extremes, onades de calor i fortes precipitacions siguin  més  freqüents.  Ciclons,  tifons  i  huracans  poden  ser  més  intensos.  També  es  pot  exacerbar la desertificació de certes zones climàticament fràgils del planeta. (0,50) 


d)Quines són les posicions de la comunitat internacional en relació amb aquestaproblemàtica? Esmenteu com a mínim dos tractats internacionals sobre el canviclimàtic.[2,5 punts]
La iniciativa més important relacionada amb l’efecte hivernacle és la conferència de Kyoto de 1997  on  es  va  acordar  la  reducció  de  les  emissions  de  CO2  dels  països  industrialitzats.  Aquest acords s’han revisat i ampliat en posteriors cimeres. Respecte a la resposta internacional a aquests acords cal destacar a la Unió Europea i Japó com els països més compromesos en el compliment dels objectius, mentre que els EUA no han  ratificat  l’acord  per  interessos  econòmics,  els  països  en  vies  de  desenvolupament  rebutgen  els  acords  per  no  dificultar  el  seu  desenvolupament  (cas  de  la  Xina o  Índia entre d'altres)  i  Rússia   finalment   l’ha   ratificat.   Actualment   els   EUA   han   adoptat   una   postura   més   compromesa. (0,5) 

L’incompliment  dels  objectius  per  part d’Espanya o els lleugers canvis de posicionament dels EUA entre altres són temes d'actualitat (0,25)